TO PA NE BO ŠLO, GOSPOD
Na sončni strani
Alp smo zmeraj bili na nek način posebni. Ne samo v slabem smislu. Pozabimo za
trenutek, da je 96 direktorjev od 100 skorumpiranih in da tako vodimo neslavno
četico afriških in slovanskih hudodelskih korporacijskih združb. Pozabimo, da
polovica države stremi po »dobrih starih
časih«, ko so še pod vodstvom slovanskega Kim Jong Illa in njegovih
naslednikov po kavo, milko in pralni prašek odhajali v Avstrijo in Italijo.
Pozabimo, da ljudje po stari narodni folklori prej umirajo za cirozo jeter kot za
srčno kapjo ali rakom.
Slovenija namreč
premore tudi solidarnost do sodržavljanov na taki ravni, ki priteče le žepnemu
raju, z manj prebivalci kot povprečno mestno okrožje manjšega velemesta. Veliko
srečnih diplomantov ima namreč svojega strica, dedka, vojnega prijatelja,
sestrično, teto, krstnega botra ali krušnega očeta, ki opravlja poklic nekje
globoko v nedrju večglave hidre, ki ji pravimo javna uprava. Ti sorodniki in
znanci v duhu tesne podalpske južnoslovaske solidarnosti zgoraj omenjenemu
ponavadi pravkar diplomiranemu državljanu uredijo službo znotraj takiste hidre
na tak način, da se naenkrat prav magično na zavodu za zaposlovanje pojavi
razpis za zaposlitev znotraj ministrstva, zavoda, urada ali kakšne druge javne
inštitucije, ki ne zahteva nobenih specifičnih pogojev, razen diplome in znanja
slovenskega jezika. Diplomant se prijavi na razpis, »zmaga«, dobi pisarno in
vsi skupaj živijo srečno do konca svojih dni. Hura za bratstvo in edinstvo!
Končno smo tudi mi posebni na »tapravi« način.
Zgodbo bom
nadaljeval na drugem koncu in se k diplomantu vrnil kasneje.
Ta zgodba je prav
tako lepa kot prva. Govori o mojem prijatelju, ki se je odločil utrditi vezi med
bratskimi slovanskimi narodi, zato si je za punco vzel državljanko Češke
republike (tiste, katere državljani so se še pred 30 leti z zarjavelimi
Polonezi in Škodami vozili v Jugoslavijo prodajat stare ključavnice za kolesa
in ribiško opremo, danes pa nas zaradi naše zaljubljenosti v kvazisocialistični
protekcionizem prehitevajo kot najuspešnejša slovanska državna tvorba). Gospodična
Čehinja je v Sloveniji dobila zaposlitev za eno leto in si začasno prebivališče
uredila pri svojem fantu – mojem prijatelju – nakar sta srečno živela...eno
leto. Do poteka začasne zaposlitve. Nato je gospodična Čehinja malce pred
potekom pogodbe odšla na upravno enoto, da si uredi začasno prebivališče, katero ji je poteklo hkrati s pogodbo o
zaposlitvi. Brez začasnega prebivališča se namreč ne bi mogla prijaviti na
Zavod za zaposlovanje, niti na ZPIZ, s tem pa bi bila efektivno izključena kot
iskalka zaposlitve v Sloveniji. Sledil pa je hladen tuš. Uslužbenka na upravni
enoti, ji je povedala, da nima nobenih pogojev za podaljšanje začasnega
prebivališča, ker nima zaposlitve, hkrati pa nima urejenega statusa študentke
oz. raziskovalke. Poslala jo je k pravnici na isti enoti, ki je tezo upravne
enote podkrepila še s pravno zvenečo enovrstičnico: »Nimam pravne podlage, da bi podaljšala začasno prebivališče.« Razočarani
par se je nato obrnil na Ministrstvo za notranje zadeve, kjer so ju najprej
neskončnokrat prevezali, nato pa jima zdrdrali isto obrazložitev kot upravna
enota.
Nato sta v obupu
prišla do mene, vedoč, da sem nekoč, nekdaj menda diplomiral iz prava. Najprej
sem debelo pogledal in se čudil težavam, v katere sta bila pahnjena. Zelo
nazorno sem se namreč spomnil, kako so nam pri pravu EU v glavo vbijali tezo,
da so štiri svoboščine (prost pretok
dobrin, storitev, kapitala in oseb znotraj Unije) eden izmed temeljev EU
povezav, ki jih je zakoličila že Rimska pogodba iz leta 1957. To se nekako ni
skladalo s stališčem upravne enote, ki je češko državljanko podilo iz Slovenije
– čeprav so ji velikodušno povedali, da se lahko kasneje vrne, a vendarle po
poteku začasnega prebivanja – katerega se po njihovem mnenju ne da podaljšati –
v tem trenutku nima več pravice ostati na teritoriju lepe naše. Nekaj je
smrdelo do neba, zato sem se odločil, da bom kar sam poklical na Ministrstvo za
notranje zadeve, misleč da me bodo po racionalni pravniški debati napotili na ustrezno
zakonodajo, ki ureja tematiko državljanov EU, namesto da bi sam zgubljal ure
z iskanjem po upravnolistnih labirintih naših zakonodajnih veleumov. No,
izkazalo se je, da bi bilo bolje, če bi se že tedaj sam potrudil in poiskal
ustrezen odgovor.
Moj klic na Ministrstvo se je začel takole. Na centrali sem
gospodu razložil samo, da me zanima nekaj v zvezi z začasnim prebivališčem
državljana EU, pa me je prevezal na Direktorat za upravne in notranje zadeve.
Odličen začetek! Oglasila se je gospa, kateri sem razložil celotno zgodbo z
vsemi intrigantnimi podrobnostmi, medtem ko sem poslušal, kako v ozadju sreba
kavo. Vezala me je k drugi sodelavki, češ da to ni njeno področje. Druga je
obupala nekje na polovici in me vezala k tretji, katera se je razjezila, zakaj
so me vezali k njej, češ da ona vodi drugo področje, nakar me je vezala k
četrti, za katero se je izkazalo, da je bila v resnici tista prva, s katero sem
se bil pogovarjal. Zveza se je nato prekinila. Očitno težave na liniji. V
lastni trmi se nisem vdal in poklical še enkrat. Mar bi raje šel kar takoj
raziskovat na lastno pest, če bi bil vedel, kaj me čaka. Tokrat sem dobil zopet
peto gospo, ki je za razliko od drugih vsaj prijela v roko Zakon o tujcih in na
moje začudenje začela brezvoljno in monotono razlagati isto lajno, kot jo je
zaljubljeni par poslužal na upravni enoti, da to »pač ne bo šlo«, ker tujka ni
zaposlena, niti ni raziskovalka ali študentka. Zakon o tujcih takšne možnosti
ne pozna. »Hmmm, počakajte, gospod, morda pa vendarle... 47.člen zakona,
poglejte, mogoče bi bilo to to. Drugače pa ne gre.« 47.člen? Na hitro sem si
naložil omenjen zakon in poiskal besedilo omenjenega člena, preden se me gospa
na drugi strani naveliča in prekine. Ups, ta člen nima veze z situacijo, o
kateri sem ji razlagal. Govori namreč o združitvi družine in pravici do
celovite družine, do katere je upravičen tujec, ki živi v Sloveniji. Se pravi
nobene veze z državljanko EU, katera bi si v Sloveniji rada podaljšala začasno
prebivališče. Razložil sem ji, da je člen, ki ga omenja, povsem irelevanten v
zadevi, o kateri govoriva. »Aja.« je
napol dejala, napol pa zavzdihnila obupano, upajoč da bom čimprej prekinil. A
sem drezal naprej: »Kaj pa štiri osnovne svoboščine EU? A ne bi moral biti Ztuj
prilagojn le-tem?« - »Eh...ne vem,
gospod, Zakon o tujcih tega ne določa.« Klik.
S spoznanjem, da tako na Ministrstvu kot tudi na upravni
enoti poklicne kofetarice nimajo pojma, sem se lotil raziskovanja in začel pri
glavi. Pravu Evropske unije. Zaljubljeni par je že pred posvetovanjem z mano iz
češkega oddelka portala Europa.eu dobil odgovor, da evropska direktiva določa,
da lahko državljan EU ostane v državi članici tudi po poteku pogodbe. In glej ga
zlomka – direktiva EU 38/2004 v sedmem členu določa prav to. In sicer, da lahko
državljan EU ostane na ozemlju članice Unije tudi več kot 3 mesece v primeru,
da »ima dovolj sredstev zase in za svoje družinske člane, da
med njihovim prebivanjem ne bodo postali breme sistema socialne pomoči v državi
članici gostiteljici in če imajo celovito zavarovalno kritje za primer bolezni
v državi članici gostiteljici.« Oborožen z novim
znanjem sem še enkrat poklical kofetarice na Direktorat za upravne in notranje
zadeve MNZ-ja in dobil eno izmed petih prej omenjenih (katero, ne vem več, vse
so mi zvenele enako). Po razlaganju in pregovarjanju me je vezala naprej (kako
poznano!), a tokrat se mi je vendarle nasmehnila sreča. Dobil sem gospo, ki je
vedela, kaj govori. Takoj sva se oba strinjala, da je direktiva že zdavnaj
morala biti implementirana v slovensko zakonodajo in po hitrem postopku našla
slovensko zakonodajo (ZTuj je – kar ni preseneltjivo – povsem kompatibilen z
direktivami EU), ki češki državljanki brez problema omogoča prijavo začasnega
prebivališča in s tem nadaljnega prebivanja, hkrati pa prijavo na Zavod za
zaposlovanje v Sloveniji. Že v sami vnaprej
pripravljeni vlogi je rubrika, kjer državljani EU kot razlog za podaljšanje
začasnega prebivališča izberejo možnost »DRUGO«, kjer lahko napišejo poljuben
razlog, zakaj ostajajo v Sloveniji: recimo, fetiš na rdeče zvezde in stisnjene
pesti narisane po zidovih balkanizirane prestolnice. Redek diamant razumnega in
poučenega javnega uslužbenca na drugi strani linije se je hkrati zgrozil nad
napačnimi informacijami, s katerimi so državljanu EU postregli na upravni enoti
(da so enako trdile njene sodelavke, sem ji raje zamolčal, v prepričanju, da bi
jo drugače vrglo po božje).
Sledil je klic na upravno
enoto. Kar naekrat se je vse uredilo in naslednji dan je zaljubljeni par s
podajo vloge za podaljšanje začasnega prebivališča končno bil odrešen muk
slovenske birokracije, uslužbenka, ki jo je par dni prej še podila domov, pa se
jima je opravičila, češ: »Nimamo veliko takšnih
primerov, ta je nekaj posebnega.« Jaz sem se nasmehnil in si mislil svoje.
Ljudje okrog mene
so očitno nadvse zavezani h krepitvi medslovanskih odnosov, kajti tudi drugi
prijatelj je svoje srce in dušo oddal Soslovanki – v tem primeru v Münchenu
živeči Hrvatici. Ljubezen je vzcvetela na romantični hrvaški obali leta 2003 in
pripeljala do načrtov za skupno življenje dve leti kasneje. Prijateljeva
izbranka je bila očitno povsem iracionalno zaljubljena v njega, drugače se ne
bi odločila zapustiti bavarsko prestolnico in se preseliti k njemu na obrobje
balkanskega polotoka. Najprej si je hotela priskrbeti službo – poučevala bi
nemščino, za katero je v germanofilni štajerski regiji zmeraj ogromno
povpraševanja. Glede na to, da je na prestižni nemški univerzi
Ludwig-Maximilans-Universität iz Münchena
magistrirala iz poučevanja nemškega jezika, pridobila naziv profesorice
nemščine in tako bila povsem kompetentna za poučevanje nemščine tudi pred
nemškimi učenci, je bilo seveda pričakovati, da bo po hitrem postopku podobnega
mnenja tudi takratno Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, na
katerega je daljnega leta 2005 naslovila prošnjo po priznavanju izobraževanja
za namen zaposlovanja v Republiki Sloveniji. Z Ministrstva je dobila odločbo,
da se izobrazba le delno prizna in sicer kot drugostopenjska visokošolska
izobrazba, ne prizna pa se ji magisterij iz nemščine, kajti le-ta ni
kompatibilen s slovenskim strokovnim naslovom »univerzitetna diplomirana
nemcistka« oz. »profesorica nemščine«. Za
vzpodbudo so pripisali, da lahko ta v sloveniji očitno hudo prestižni naziv vseeno pridobi, če opravi cel kup
diferencialnih izpitov (nekaj izredno smešnih in brezveznih, omenim naj recimo »Nemško častnikarstvo na Slovenskem« – le
kaj bi profesorica nemščine v Sloveniji brez vitalnih podatkov, ki bi ji jih
navrgel tak predmet.) Ker bi ji nepriznanje profesure izredno omejilo
zaposlitvene možnosti, sta se v roku pritožila. Po stari folklori slovenske
javne uprave odgovora nista pričakovala v tednu dni, tudi v mesecu ne. Zato se
nista čudila niti, ko so minevala leta, odgovora ministrstva pa še kar ni bilo.
Vmes je ljubezen presahnila – kot je v navadi med Slovenci in Hrvati – ona si
je življenje uredila v Münchenu, on pa na slovenski rodni grudi, tako je pritožba postala irelevantna.
Zato je bilo
presenečenje popolno, ko je sredi januarja leta gospodovega 2014 prijatelj
dobil odločbo zdaj že preimenovanega Ministrstva za izobraževanje, znanost in
šport, v kateri so ga obvestili, da so glede njegove davno pozabljene ljubezni
po debelih osmih letih oz. natančneje 3006 (tritisoč šestih!) dnevih na
Ministrstvu v sodelovanju s Filozofsko fakulteto v Ljubljani še enkrat ugotovili,
da profesorica nemščine, ki je magisterij dobila v Zvezni republiki Nemčiji –
to je tista nacionalna entiteta, kjer so jezik bojda izumili – nima pravice
tega poklica opravljati tudi v Sloveniji, zraven pa pripisali, da v tem času ni
opravila nobenega od diferencialnih izpitov, ki slovenske nemciste po kakovosti
ločijo od tistih nemških. Zraven so navrgli, da je v Nemčiji potrebnih le 900
kontaktnih ur nemščine, v Sloveniji pa je obveznih kar 1500. Vsaka podobnost z
Robertom Lešnikom, priznanim slovenskim avtomobilskim oblikovalcem, ki so ga
»elitne« slovenske univerze zavračale kot nekompetentnega je zgolj naključna.
Očitno so o stvari res globoko premislili, glede na to, da so na odgovor na
pritožbo rabili slabo desetletje. Je to res sploh mogoče? Tistih 3006 dni je
vloga potovala sem ter tja od ministrstva do fakultete in nazaj na ministrstvo,
kjer si je končno našla – skoraj večni – počitek v predalu tamkajšnjega
uradnika, najbrž nekje skupaj z brošuro o prijazni upravi, katere je takrat kot
še minister za javno upravo tiskal Gregor Virant, gospod lepih besed in
brezhibne omike, ki je od nekdaj znal živeti v neki drugi dimenziji, kjer se
puhlo moraliziranje in politični pamfleti ob pomoči kislega nasmeha in
žametnega glasu sami od sebe spremenijo v efektivne rešitve .
Končno se bom vrnil
k diplomantu. Če ste že malce pozabili, to je tisti srečnež, ki je bil izbran
na razpisu za delovno mesto v javni upravi, potem ko je povsem ustrezal
pogojem, ki so bili objavljeni pod budnim očesom njegovega strica, zaposlenega
v takistem ali paralelnem organu znotraj labirinta javnih ustanov. Že res – diplomant
bo preskrbljen, vse do zaslužene upokojitve živel bo srečno do konca svojih
dni, a vprašanje je, ali bomo podobno usodo z njim delili tudi tisti, zaradi
katerih je on sploh tam, se pravi državljani, ki plačujemo davke. Tisti, ki arhaično
birokratsko anakondo sploh vzdržujemo pri življenju. Po letih donkihotske borbe
z birokratskimi mlini na veter sem prepričan, da je ne bomo. Oprostite, zgoraj
opisana primera kriminalne nesposobnosti sta vrh ogromne ledene gore, katere
gmota je pod gladino oceana Zakona o upravnem postopku oplazila že vsakogar. Prepričan
sem, da se je skoraj vsak državljan Republike Slovenije na neki točki svoje
državljanske eksistence srečal z nerazumno litanijo starojugoslovanske šole
disfunkcionalne birokracije, pomešane z nesposobnostjo ljudi, ki so tam, da vam
jo pomagajo prebroditi. Trdim, da je zanjo v veliki meri kriv ravno ta nesrečni
nepotistično izbrani diplomant – skupaj z očetom, stricem, ljubimcem, ki ga je
tja nastavil. Tak intelektualni tujek pride v službo brez kompetenc, znanja in
izkušenj, katere so za službo v zasebnih gospodarskih vodah samoumevne – javne
gospodarske strukture so po kadrovskem obnašanju veliko bolj podobne javni
upravi v ožjem smislu kot pa zasebnemu sektorju. Gospodarski kazalci so seveda temu primerni,
a to je že druga, čeprav zrcalno podobna in enako žalostna zgodba. V obeh
primerih namreč prihaja do preveč možnosti za infiltracijo nesposobnih kadrov
na položaje, kjer se lomi učinkovitost orgnizacije, hkrati pa ni nobenega
ustreznega mehanizma, kako tak kader ob ponavljajočih se napakah disciplinsko
prečistiti. Skorajšnja prisilna deportacija državljana EU je pač ena od takih
kardinalnih napak, ki so vredne premisleka. Prepričan sem, da bi v tovarni
detergentov prišlo do konkretnih ukrepov, če bi delavec na tekočem traku po
pomoti v vrečo nasul še ščepec polonija 210. V javni upravi pač ukrepov ne bo.
Nikakor ne bom
trdil, da je nepotizem edini krivec. Nerazumna, razkropljena, velikokrat
nekoherentna zakonodaja, ki je z eno nogo še v Jugoslaviji, z drugo pa bi –
čeprav nerada – sledila direktivam EU prav tako pripomore k upravnemu kaosu pod
Alpami. A trdim, da je tudi ta posledica izvirnega greha nepotizma. Koliko
sposobnih, delovnih in predvsem inovativnih ljudi je bilo vpričo sinov, vnukov
in nečakov priviligirancev izrinjenih s položajev, kjer bi lahko neučinkovito
zakonodajo soustvarjali. Če bi jih pustili, da zraven za sabo potegnejo vse
prednosti družbe, ki ceni slo po znanju, izvirnost in predanost, bi se vse
druge stvari zgodile same od sebe – od sanj o učinkoviti javni upravi do
državnih podjetij, ki ne bi več dajala občutka, kot da jih vodi v najboljšem
primeru skupina nesposobnih propadlih gospodarstvenikov in v najslabšem
hudodelska združba, oblikovana po vzoru latinskoameriških kartelov. A takšni
posamezniki – vsaj tisti brez vez – v Sloveniji zmeraj naletijo na neprodušno zaprta
vrata, skovana iz materije zapletenih socialnih povezav med družbo dveh
milijonov posameznikov. Prej ali slej obupajo in postanejo plen tistih, ki so
družinsko priviligirani na nezasluženih položajih tam od leta 1945 in še prej,
in ta veriga poteka vse od nepomembne referentke na upravni enoti ali zavodu za
zaposlovanje, pa do s teleprompterja beroče in s strani levičarskih elit
nastavljene premierke. Sposobni posamezniki na koncu obupajo in se odselijo v
tujino. Nato pa čez leta o njih preberemo kakšen članek v nedeljski prilogi
Slovenskih Novic o tem, kako prosperirajo tam, kjer ni treba imeti strica v nadzornem
svetu, da dobiš službo, namesto da bi njihov potencial izkoristili tukaj na
sončni strani Alp. Očitno torej tista prva zgodba o solidarnosti le ni tako
lepa, ampak kvečjemu zadnja tragedija slovenstva. Bolj tragična od vseh okupacij
in hlapčevstev pod tujim gospodarjem. Tragedija hlapčevstva pod lastnimi ljudmi.
No comments:
Post a Comment