Stečaj = Kraja
Nekoč nam je
profesor Šime Ivanjko med predavanjem Gospodarskega statusnega prava razlagal
kako so hoteli delavci kar fizično obračunati z njim, ko je opravljal delo
stečajnega upravitelja v Mariborskem
Liletu – prvi družbi v naših krajih, ki je prav po »kapitalistično« propadla. Ljudje
so bili prepričani, da jim »hočejo
kravatarske barabe ukrasti firmo za katero so se borili celo življenje.«
Ideja, da lahko gospodarska družba povsem legitimno in legalno propade in da
enkonomske zakonitosti pač velevajo podobna pravila kot tista Darwinove naravne
selekcije, je bila povsem nepojmljiva. Podjetju kateremu je šlo slabo, se je v
bratstvu in edinstvu pač pomagalo. Sredstva so se znotraj ogromnega sistema
porazdelila tako, da je bilo za vse dovolj. Uspešnejši so pomagali šibkejšim in
vsi so živeli srečne sanje socialistične utopije. Pojmi kot so konkureca, boj za kupce in dodana vrednost so bili
ezoterika sebičnega zahoda.
Nekoč je bilo lepo
Slovenci smo dobili
prve kot pelin grenke požirke kapitalizma in ga brž začeli povezovati s tisto
najbolj skrajno desno iteracijo – vsak naj poskrbi zase! Ker smo ga doumeli kot
takega, nam je seveda dišal veliko manj kot sistem v katerem smo bili vsaj
navidezno vsi enaki, vsaj navidezno vsi priskrbljeni in vsaj navidezno
svobodni. Tam kjer so vsi hodili na sindikalne izlete, na morje, brez težav
dobili službe, kjer so se gradile bolnišnice, tovarne, avtobusne postaje in
muzeji, povprečnega državljana niti ni zanimalo, od kod izvirajo sredstva za
vso silno socialo. Delavec, ki je šel po izmeni skupaj s tremi sodelavci - s
katerimi so opravljali delo, ki bi ga lahko opravil en sam - ob dveh na pivo v
bližnjo gostilno, je bilo malo mar, da bi se sistem povsem porušil vase, če bi
bil povsem zaprt in brez podpore drugih držav, ki so izdatno plačevale našo
»nevtralnost«. Ko se je tuja pipica zaprla, so se pojavile razpoke v ekonomskem
modelu, posledično pa smo se začeli spopadati s prej nezaslišanimi pojmi
brezposlenosti, tehnoloških viškov, čakanja na borzi in ... stečajev. Ta
zloglasni pojav propada okorelih zbirokratiziranih konglomeratov, ki najbrž
nikoli niso zares prinašali dobičkov, je bil nujen in neizbežen, ljudje pa so
ga množično videli kot krajo družbenega premoženja. Ni jim bilo za zameriti. Primeri
»uspešnega« kapitalizma, ki so nam ga predstavile tranzicijske elite so bili za
zločine ovadeni tajkuni, direktorji državnih monopolistov in pidovski
milijonarji. Tistega pravega, krutega, a
vseeno preko mehanizma Smithove nevidne roke pravičnega kapitalizma nismo
spoznali nikoli. Bolj všeč nam je bila ležerna socialna država.
Kruti kapitalizem
Kapitalizem za
razliko od socializma namreč ne sadi rožic. Zgrajen je tako, da bodo uspeli
pametnejši in sposobnejši, kar je sicer zdrava kmečka logika, a ne za kmeta, ki
je odrasel v državi, kjer je socialistična uravnilovka kompenzirala njegovo
povprečnost. V kapitalizmu se vsak subjekt
bori, za pridobitev čim več sredstev – dokler so ta na voljo. Sredstev
nikoli ni dovolj, da bi zadovoljili vsakega posameznika, kar je vir razrednega
konflika v družbi. Ko jih ni, jih je treba izumiti. Leta 1985 ni nihče služil z
internetnetnim marketingom, nihče ni prodajal tabličnih računalnikov in nihče
ni proizvajal zračnih blaznin za avtomobile.
Le kruti
kapitalizem proizvaja nekaj kar je utopičnemu socializmu tuje. Podjetnike.
Take, ki za ustvarjanje denarja vložijo svoj denar. Ter so potem brez
utopičnega altruizma neizbežno prijazni in ustrežljivi do drugih v družbi.
Kajti tisti drugi so njegove stranke, s katerimi bo dobil denar nazaj. Če ga ne
bo, po propadel, skupaj s svojim premoženjem. Ne bo ga rešila država niti
skupnost zaskrbljenih humanitarno čutečih vaščanov. Nasprotno si bo tudi
dobiček delil sam, kar je tudi prav, glede na to, da je sam bil tudi
izpostavljen tveganju.
Ljudje, ki so več
desetletij živeli na sadovih kapitalistično zasluženih dolarjev, ki so bili
kreditno, včasih pa tudi neodplačno nakazani v proračun federacije ne razumejo
zakonitosti, ki jih riše trg. Ta nagrajuje vztrajnost, delovnost in
inovativnost, mi pa smo bili navajeni povprečnosti in poslušnosti, v zameno za
drobtinice socialne države, na katero smo se tako navadili. Da lahko socialna
država vzklije tudi in povsem premožensko sebično naravnanega sistema kot je
kapitalizem, nam je bilo nagonsko tuje, misleč, da lahko le država sama lahko z
intervencijo in prerazporejanjem sredstev gospodarskih subjektov poskrbi za
pravo socialo. V to modrost so verjeli vsi, razen tisti, ki so hodili delat v
Nemčijo in druge zahodno-evropske dežele, potem ko so se odprle meje. Njim je
bilo jasno. Nam ne.
Telečja pečenka
Slovenci smo dokaj
specifičen narod kar se tiče naših navad. Neradi jih namreč spreminjamo. Veseli
smo da nam Tinkara Kovač že neštetotič ponavljajoče zaigra na svojo flavto. Od
narodnega ponosa in radosti nam zaigra srce, ko slišimo izpete
avstrijsko-nemške poskočnce Slakov, Avsenikov in Modrijanov. Počutimo se
pomirjene, ko nam Ivo Milovanović pove, da je »po njegovi uri« še 15 minut do konca nogometnega srečanja. Domače
se počutimo, ko že desetletja poslušamo butaste kvazi-politične šale nesmešnega
Tofa. Radi se pohvalimo, da že sedemintrideseto leto zapored dopostujemo na
Malem Lošinju, po možnosti v bungalovu, ki ga je od bivše jugoslovanske
industrijske naslednice podedoval naš trenutni delodajalec. Kako krčevito se
oklepamo navad so karikirali naši književniki. Jurčič v noveli Telečja Pečenka,
o »možu ustaljenih navad«, ki je rad
vsak dan ob isti uri, na istem mestu večerjal telečjo pečenko, Grum pa v liku umrlega
naddavkarja, ki je bil tako vajen vsakdanjih sprehodov, da ga niti smrt ni
mogla odvrniti od navade.
Po Titu Tito
Tako ni niti malo
nenevadno, da smo do dandanes navajeni – da ne rečem razvajeni – s socialno
državo, katere sadove smo se naučili malikovati že kot titovi pionirji. Le da
za razliko od preteklosti teh veselic nihče več ne subvencionira, tako kot so zahodne
sile Jugoslovansko. Vsi računi, ki jih zdaj v našem imenu plačujejo tuji
institucionalni investitorji, se bodo nekoč plačali z obrestmi. Nekateri se že.
A dokler ne zmanjka kreativnih idej o novih davkih, s katerimi se polni državni
proračun, tudi ideja o socialni državi brez ustvarjanja dodane vrednosti ne bo
umrla.
Študentje protestirajo
že ob sami omembi šolnin. Zastonj šolstvo je njihova neodtujljiva pravica. Dejstvo,
da je kvaliteten kader treba krepko plačati, jih ne moti. Že njihovi starši so
bili vajeni, da je državna blagajna vreča brez dna.
Tudi o javnem
zdravstvu ni debate. Odkar pomnimo smo se na slovenskem zdravili zastonj, pa
čeprav so nam luknje v zobeh polnili z črnimi zalivkami, politični veljaki in
tisti ki so imeli kaj pod palcem, pa so se raje šli zdravit na kruti zahod – in
storitev tudi liberalno-kapitalistično plačali. Najbrž vedoč, da bo ta boljša
kot tista brezplačna v Sloveniji.
Koalicijski
king-maker Erjavec ne pristaja na kompromise pri »njegovih upokojencih«.
Pokojnin se ne sme dotakniti nobena vlada, brez da bi tvegala takojšno
koalicijsko apokalipso. Kljub nevzdržnemu dolgoročnemu stanju javnih finac,
kaotičnim pokojninskim stebrov in pomanjkanju politične volje po reformi.
Enako velja za od
stare države podedovan megalomanski kolektiv javne uprave. Sindikalist Štrukelj
ima v primeru rezov v plače in delovna mesta de facto pravico državo
paralizirati bolj učinkovito kot general el-Sisi v Egiptu. Javna uprava pač ni
gospodarstvo, da bi bila podvržena tržnim zakonitostim, kjer ni priporočljivo
zapraviti več, kot pa smo zaslužili.
V ta osja gnezda si
ne upa drezati nihče. Še več, politiki, se na njih še napajajo in zbirajo
poceni volilne točke, ker vedo da poceni obljube o bolj pravični družbi zmeraj
vžgejo. Socialna država je postala naša telečja pečenka, kateri se ne moremo
odreči, kot se razvajen pet-letnik ne more odreči dudi.
Vsaj pri narodu, ki
je navajen povprečnosti. Nikoli nismo preboleli »tistih dobrih starih časov«,
ko se povprečnosti nikomur ni bilo treba sramovati. Še več povprečnost je bila
vrlina, za katero si bil nagrajen, tekmovalnost pa karakterna napaka, zaradi
katere si lahko kaj kmalu postal sovražni državni element. Navada je železna
srajca. Medtem pa svet beži mimo nas.
Vse naše težave izvirajo iz obsedenosti z egalitarizmom: korupcija, klientelizem in negativna selekcija, da ne naštevam naprej…
ReplyDeleteČudovit zapis, povzame srž našega problema. Ko bi le pogosteje kaj objavili.
ReplyDeleteLp