Zadnjih nekaj prvih
majev sem na srečo lastnega duševnega zdravja preživel v Aziji. Kar malce sem pozabil
na psihopatologijo komunistične reformacije, ki jo v dneh pred kurjenjem
kresov vzganjamo v Sloveniji. Zdaj ko sem tu in prisiljen gledati parado rdečega ponosa imam dovolj časa, da se vprašam kaj za hudiča se je zgodilo z nami?
Seveda Slovenci nismo prvi in ne bomo zadnji, ki so nasedli retoriki borbe za proletariat. Pravice delavcev so
bile od začetka komunističnih revolucij leitmotiv populistične vabe, s katerimi
so na svojo stran pridobivali revne. Povsem totalitarni pošasti, ki se je
skrivala zadaj je komunizem na razliko od nekaterih drugih –izmov, z delavskimi
pravicami dodal človeško noto. Čar marksistične doktrine, na katero se je
obesilo tako veliko najbolj smrtonosnih režimov na svetu, je vzbujanje iluzije, da
je delavec zares pomemben, da ves čas poteka razredni boj med lastniki kapitala
in tistimi, ki za njih opravljajo na pol suženjsko delo in da bo boj končan
komaj, ko bodo izkoriščani prevzeli oblast. Skoraj nekaj bibličnega je v teh
mislih – »prvi bodo zadnji in zadnji bodo
prvi«.
V 21.stoletju smo
po več kot 100 letnih eksperimentih, skozi različne kulturne kontinuume
(evropski, latinsko-ameriški, azijski) konkludentno spoznali, da vsak poskus
komunizma pelje v kratenje človekovih pravic, obvezno državno nasilje, medijsko
cenzuro, revščino, celo pomanjkanje osnovnih dobrin. Venezuela je zadnji tak
tragičen primer. 100 milijonov mrtvih in skoraj milijarda lačnih po svetu, ki
so jih pridelali vsi do sedaj znani poskusi komunistične utopije so pač tako
velik opomin kot spominski muzej Dachau.
A za razliko od
drugih ponesrečenih družbeno-političnih ureditev, se komunistična misel – te
dni v trendi obleki antikapitalističnega socializma in teženj po državno-vsiljeni
egalitarni družbi. Vsako generacijo se rodi dovolj razočaranih navadnih
slabo plačanih delavcev in brezposelnih tehnoloških viškov, ki jih resničnost
potisne na stranski tir globalnega sveta. Prav tako se rodi dovolj oportunističnih
demagogov, ki bodo žalostne zgodbe pretopili v politični kapital. Tudi države,
ki so nekoč v hladni vojni predstavljale uradni zahod niso imune – pojav kulturnega
marksizma se je še posebej razpasel po finančni krizi iz leta 2007 in pojavu
beguncev. A pravi dom takšnega razmišljanja so še zmeraj države, ki jih je virus komunizma nekoč že
prizadel. Kot je nekoč dejal Mark Twain: »Lažje
je ljudi vleči za nos, kot pa jim dopovedati, da jih nekdo vleče za nos.«
Ni naključje, da
ima Die Linke največ podpore v Vzhodni Nemčiji. Kot tudi ni naključje, da
Slovenci po nekaj vzpodbudnih letih po osamosvojitvi, ko smo se končno začeli zavedali
lastne ekonomske in kulturne evropske identitete, zopet zapadli nazaj v stare
prežvečene vzorce. Dejansko se vsaj retorično vračamo v svinčene čase, ali še
malce bolj nazaj. Namreč tudi v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega
stoletja so ljudje na ulicah – sicer izredno po tiho – že šepetali, da je bolje
ameriška okupacija kot ruska osvoboditev. Danes so šepeti potihnili, mi pa smo
se vrnili kar v prvo triletko FLRJ, 1945-1948. Socializem je passé –
edini dovolj egalitaren za Slovence je Sovjetski socializem.
Nikdar to ni bolj
jasno kot takrat, ko obeležujemo praznik dela - prvi maj. Takrat televizijske
ekrane, časopise, radijske sprejemnike in socialna omrežja preplavi četica
tovariških socialistov, ki se huduje nad razmerami v katerih živi delovno
ljudstvo, hkrati pa modruje, kako je edini način, da se delavski razred iztrga
iz primeža revščine ta, da se odpovemo kapitalizmu in znova zaživimo kot
brezrazredna družba. 20 let nazaj posmeha vredne deklaracije, ki spominjajo na
komunistične manifeste iz 19.stoletja, danes medijske izpostave - celo
občudovanja - vredni prispevki, k družbenem dialogu.
Priprave na velik
dogodek se začno že z generalko – 27. aprilom, dnevom, ko »zmagovalci«
obeležujejo srečno zgodovinsko dejstvo, da se jim zaradi preračunljivega Hitlerja,
ki si ni želel Evrope deliti z Sovjeti – ni bilo treba boriti na strani
nacifašistov, ampak so lahko nasilno komunistično revolucijo izpeljali v psevdo-legitimnem
zavetju zaveznikov. Nato se stvar, kot v adventnem decembru stopnjuje do
vrhunca, ko delavska srca bijejo v ritmu proletarske revolucije.
Po nekaterih
domovih poleg slovenske plapola še jugoslovanska zastava – celo na nekaterih
kresovanjih, ki jih sofinancirajo lokalne oblasti. Ljudje se srečujejo ob
kozarcu kratkega in hrepeneče delijo spomine o tem kako jim je bilo lepo, ko so
bili v Jugoslaviji vsi zaposleni in kako bi morala biti današnja mladina
podobno proaktivna kot oni, ki so si svoje delavske pravice izborili sami skozi
pravično socialistično revolucijo. Iz sosednje hiše slišim prešerno prepevanje
udarnih partizanskih parol “Na Juriš!”, “Hej Brigade” in zimzelene
severnokorejsko navdahnjene hvalnice “Druže Tito Mi Ti Se Kunemo.” Seveda je
odveč poudariti, da se histerija ni ustvarila sama od sebe, ampak da je bila
skrbno negovana s strani levih varuhov nacionalnega interesa. Ljudje so bili
delno medijsko kondicionirani, delno pa sledili lastni inerciji, katera se
lahko zgodi le narodu, ki je nekdaj že prakticiral prisilno socialistično
uravnilovko in plansko gospodarstvo. Vsekakor mediji k histeriji odločilno
prispevajo.
V Dnevnikovem Izboru,
rubriki Dnevnika na RTVSLO sta prvega maja kapitalizem s polnim košem demagoških zaključkov in
hujskaških parol napadla sociolog in sindikalist Gorazd Kovačič ter
sindikalistka Lidija Jerkič. Seveda ob popolni hujskaški podpori voditeljice,
ki je na koncu oddaje celo severnokorejsko zahropela: »Živel prvi maj!«. Lidijo je skrbelo pomanjkanje članov sindikata,
a je pomirjena, da smo v primerjavi z Zahodno Evropo še zmeraj v »prednosti«.
Niti kančka ironije ni začutila v svoji izjavi, da bi se vprašala zakaj je za
pravice delavcev v Zahodni Evropi bolje poskrbljeno kot v Sloveniji, čeprav je
manj sindikalnega združevanja. Nato je skočila skozi razpoko v
časovno-prostorskem kontimuumu in iz leta 1945 sporočila, da se je treba
»upreti kapitalu«. Prekarni delavci so bojda posledica slabega organiziranja. Voditeljica
je v imenu delovnega ljudstva socialistične republike podrezala ali so
sindikati preživeta oblika združevanja delavcev, ali pa jih tako opisuje le
kapital, da bi jih uničil, zmanjšal moč in dosegel uresničevanje neoliberalnih
idej. Kovačič, ki je že vso poklicno kariero na plečih davkoplačevalcev, je seveda hvaležno pograbil kost in dejal, da je resnica ta
druga – da si kapital ne želi sindikatov in da bi bile plače, če ne bi bilo
sindikalnega združevanja na ravni tistih iz tretjega sveta in navrže še da je
bila Slovenija od prve janševe vlade naprej deležna »neoliberalnih« eksperimentov,
ki so destabilizirali gospodarstvo, vzpodbudili kreditno histerijo, ki je
vodila v krizo in oslabila socialne partnerje. Zanj je bil vzoren kolektivni
zasebni plačni sistem iz devetdesetih, individualni vodi v izkoriščanje.
Tokrat sem bil
prvič v življenju srečen, da sociologom ne zaupajo vodenja velikih ekonomskih kolektivov
in hkrati nesrečen, da si upa nacionalna televizija, ki jo napaja kapital
profit ustvarjajočih posameznikov v eter spustiti takšno anarholevičarsko
hujskaško skropucalo. Predstavnikov kapitala, ki bi povedali drugo plat zgodbe o
sindikalnem dialogu seveda ni bilo.
V nekem trenutku so
bili na vrhu prav tako davkoplačevalsko sponzoriranega RTVjevega internetnega
portala trije sorodni članki:
»Na predvečer 1.maja opozorila o vse slabšem
položaju delavcev«
,
»Uroš Macerl: Pri kapitalu ni milosti za življenje ljudi
in otrok ter za okolje«
»Rastko Močnik: Praznik dela ob aktualen dokler se ne
odpravi izkoriščanje.«
Kot sveti trije
kralji anarholevičarske apokalipse. A RTVSLO je bila le overtura.
Svoje je pristavil
še župan prestolnice Janković, ki je ljudi na Rožniku ob prvomajski proslavi nagovoril
z napovedjo, da bo kapitalizma kmalu konec in s svojo priljubljeno komunistično
parolo »delu čast in oblast«. Ne verjamem,
da se ne zaveda njenega resničnega pomena: generacije uničenih družin, pokradenih
tovarn in nepremičnin ter da štiri besede danes niso nič manj strupene kot »Arbeit Macht Frei«. Nasprotno, mislim
da se tega prav dobro zaveda. In da prazniku nalašč daje neokomunistični pečat,
saj si konec koncev revolucionarno želi »konec kapitalizma«. Najbrž tistega
prostotržnega, saj je drugače z slovenskim načinom pajdaškega kapitalizma
povsem na ti. Ta mu je omogočil megalomanske gradbene projekte brez kritja, neplačevanje
podizvajalcev in zadolževanje Mestne občine, katerega bodo na koncu pokrili
davkoplačevalci. Jankovića danes
marsikdo vidi kot nepomembnega strica, ki včasih pove kakšno krepko, da se
lahko nasmejimo.
Nihče se več ne
spomni, da mu je ljudstvo leta 2011 po gromozanskem medijskem potisku
dominantnih medijev zaupalo mandat za sestavo vlade, katerega je le s svojo
neverjetno politično nesposobnostjo na srečo zapravil. Zato njegov govor ob
prvem maju predstavlja marsikatera usta slovenskega proletariata. Ne le ljubljanski
sinovi srbskih oficirjev, kot se tolažijo(mo) na desni, ampak 314.273 ljudi je
tam zunaj, ki so pripravljeni piti iz njegove prvomajske čaše poceni floskul o
delavskih pravicah, socialni državi, podjetništvu… Razumete? 314.273 ljudi si
želi prvi maj vsak dan v letu in Jankovića za mandatarja. Kaj vam to pove?
Jasno je, da v
Sloveniji razedni boj ni nek koncept iz zgodovinskih knjig. Razredni boj poteka
ves čas, 365 dni v letu. Med ljudmi v gostilni, v javnih medijih, v koalicijski
politiki. Prežeti smo z njim. Zavidamo bogatim, nesrečni smo ker smo revni.
Zavidamo konkurečnim, nesrečni smo ker se ne moremo več povsem skriti v kalup
nekonkurečnega protekcionizma. Želimo si še več enakosti, čeprav smo ironično
najbolj egalitarna družba v Evropi, ki je že sama po sebi preveč egalitarna za
lastno dobro. A to očitno ni dovolj. End game enakopravnosti je popolna
enakost, kjer bosta srčni kirurg in čistilka dobila plači, ki bosta le
marginalno različni, kot na enem posebnem karibskem otoku, ki tako ali tako
predstavlja socialni ideal marsikaterega Slovenca. Takšna ekonomska drža ljudstva je idealen
pašnik za ultra-leve ideje, ki so v zadnjih desetih letih bruhnile v
mainstream.
Seveda ni nič narobe
z bojem za pravice delavcev, dokler ti potekajo v okviru treh vej oblasti in ne
na ulici z jugoslovanskimi zastavami in Chejevimi majicami. Tudi s sindikati ni
načeloma nič narobe, iz vidika partnerjev v socialnem dialogu in varuhov
korektnega institucionalnega izvrševanja delovnopravne zakonodaje. Sindikati
obstajajo tudi v Nemčiji. Le da ti veliko bolje – predvsem bolj v skladu z
ekonomskimi zakonitostmi - sodelujejo z industrijo. Nemške avtomobilske gigante
konec fiskalnega leta noben sindikat ne sili v izplačilo več-tisoč evrskih
dodatkov za uspešnost. Izplačajo jih sami. Iz dobička, ki so ga ustvarili, tudi
zaradi razumnega socialnega dialoga in zadovoljnih delavcev, ki so jim pomagali
preživeti na globalnem trgu. Sindikati v Veliki Britaniji so bili pod levimi
vladami v sedemdesetih zelo podobni slovenskim, in komaj ko so se začeli
potapljati paradni industrijski igralci kot so bili Rolls Royce, Rover ter BAe
in ko je vajeti prevzela železna lady so se stvari spremenile. Takrat so se
začeli zavedati, da je edini način preživetja delavski razred, ki se razvija v
skladu z ekonomsko resničnostjo. Ne pa delavski razred, ki zahteva stvari,
katere so mogoče le z večjo splošno revščino in redistribucijo dohodkov.
Tragedija našega
naroda je, da smo veliko bolj podobni sindikalni Veliki Britaniji iz
sedemdesetih, kot vitki, moderni državi EU, ki se zna prilagoditi globalni
ekonomiji - kot so recimo nekateri Višjegrajci. Zato se socialističnim
demagogom nihče več ne smeje v obraz, ko rešitve za obstoj nekonkurenčnega
gospodarstva iščejo v ukrepih, ki bi nas še bolj odrezali od globalnega sveta v
katerem živimo in nas naredile še bolj nekonkurenčne. Pred dvajsetimi leti so
se jim še. In so zaradi tega bili bolj previdni, bolj zmerni, bolj vključujoči.
Danes so postali mainstream in se jim ni več treba bati javnega posmeha.
Gorazda Kovačiča in Lidijo Jerkič (ter njenega duhovnega očeta Semoliča) je
tako težko poslušati ravno zaradi tega, ker napadajo edino stvar, ki bi nas
lahko potegnila iz dolgoročne stagnacije in slabega položaja delavcev –
kapital. Družba, ki kapital vidi kot dvodimenzionalno zlo, je družba, ki spada
ob bok Kubi, Severni Koreji in Venezueli.
Če bi bili
sindikalisti pošteni bi povedali, da brez kapitala, ki ustvarja dobiček ne bi
bilo davkoplačevalcev, brez davkoplačevalcev pa ne bi bilo javnih služb niti socialnega dialoga. Če bi
bili še bolj pošteni bi si upali priznati, da težava slovenskega trga dela niso
požrešni kapitalisti, ampak enormni stroški dela, nefleksibilna delavnopravna
zakonodaja in prav izsiljevalski sindikati, ki z gverilskimi metodami dušijo
socialni dialog, tako v zasebnem kot
javnem sektorju - s tem, da so z vlado
Mira Cerarja sindikati javnega sektorja dobili carte blanche za postavljanje od
ekonomskih resničnosti oddaljenih zahtev na račun davkoplačevalcev. Nikoli ne
bodo izpostavljali tajkunov – tudi njim
ljubega župana prestolnice. Skupaj s Semoličem v zasebni in Štrukljem v javni sferi
so bili pomenljivo tiho, ko so se dogajali menedžerski prevzemi in kreditni
tornado v bančnem sistemu. Saj niso imeli kaj za povedati – ta proces ni imel
nič skupnega s kapitalizmom (oz.neoliberalizmom, kot ga všečno imenujejo),
ampak je bil produkt njim ljubega paradržavnega ropa, pod krinko nacionalnega
interesa. Nikoli ne bodo priznali, da je tudi prekarno delo rezultat prav
kombinacije toge zakonodaje, protekcionizma, visokih davkov in tajkunskih
prevzemov, ki so izsušili že tako plitev trg dela.
Veliko bolj priročno
je za vse tegobe delavskega razreda kriviti tiste, ki vsem nosijo kruh na mizo
– kapitaliste. Tiste, ki so prisiljeni delovati po načelih globalnega prostega
trga, hkrati pa se boriti z mlini na veter slovenske zakonodaje, ki jih omejuje
na vsakem koraku. Zato vsem delavcem ob prazniku dela želim čim več
prostotržnega kapitalizma, za katerega jim dopovedujejo, da je njihov
sovražnik, v resnici pa je njihov rešitelj. Želim jim, da jih skuša rešiti čim
manj levih mandatarjev, sindikalnih poverjenikov in socialnih podjetnikov.
Živel prvi maj. In živel drugi maj! Ter živel bruto domači proizvod , ki nam v
teh dveh socialistično ugrabljenih dneh spolzi skozi nacionalne prste.
Mimogrede v ZDA, od
koder praznik izvira so prva dva dneva tega meseca pridno delali. Tam ne
jamrajo in niti ne iščejo rešitev. Rešitev so že našli: rešitev je tako delo,
kot kapital, ki delo omogoča.
No comments:
Post a Comment