DRŽAVNI PRAVOSODNI IZPIT ALI KAKO VZDRŽEVATI ELITO NA SLOVENSKI NAČIN
Študent prava, ki je opravil vse izpite in z diplomo v žepu odhiti
do najbližje beznice, čez par dni z mačkom hitro ugotovi, da Zakon o
pravniškem državnem izpitu predstavlja nekakšno neumno birokratsko oviro
do najbolj želenih pravnih poklicev (odvetnik, sodnik, notar), hkrati pa
nesramno nezaupnico pouku na pravnih fakultetah. Zakonodajalec podvomi, da se je študent na pravni šoli naučil dovolj, da bi - čeprav ob ustreznem pripravništvu - takoj šel med svoje poklicne kolege in začel pomagati v boju proti balkansko dolgim pravnim zaostankom v nam ljubi deželi. Namesto tega ga, v duhu arhetipske birokratske nepotrebnosti - raje še enkrat pošlje pred komisijo, kjer se bo znova učil vsega kar se je že na fakulteti, le da v smešnih, nemogočih podrobostih. Še enkrat bo moral obdelati področja civilnega, kazenskega prava kot tudi javnega prava. Seveda je v Sloveniji med drugim nepomembno dejstvo, da se bodo diplomanti poklicno bržkone ukvarjali z veliko ožjo tematiko znotraj enega od teh sklopov, druga pa so jim - vsaj v takšni globini - koristna ravno toliko, kot Stephenu Hawkingu kotalke.
Tako so mladi pravniki - vsaj
tisti, ki se ne morejo pohvaliti z res visokimi povprečji in gredo
takoj na sodišče, in tistimi, ki gredo na sodišče po staroslovanski nepotistični
tradiciji – prisiljeni pasti v kremplje izkoriščevalskih odvetnikov, pri
katerih dolgo delajo zastonj, nato pa še več let za prgišče cekinov, s katerim
si lahko kupijo kakšno Lidlovo štručko, preden bodo končno lahko pristopili k
opravljanju izpita. Seveda jim tudi uspešno opravljen izpit in potencialna advokatura ne bosta prinesla pogače na mizo - veliko število mladih odvetnikov zaradi manjka velikih strank propade, oz. se raje odločijo, da bodo pisarno zaprli in šli delat nazaj tja koder so pričeli, kot zvesti služabniki starejših, v ranjki jugi vzgojenih odvetnikov z večjimi, dobičkonosnejšimi strankami, ki zagotavljajo dovolj velike zaslužke, da konec meseca ne ostane samo za pogret ričet.
Druga možnost ni veliko boljša – večletno čakanje na poziv
sodišča - kjer potem smejo delati kot volunterji, večkrat ponižani na raven pencil-pusherskim postreščkov sodniškim delavem, zraven pa čakajo na izpit in spotoma živijo od
zraka in bistre studenčne vode. Ko končno pridejo na težko prigarani izpit ni
nujno, da ga bodo naredili. Komisija se po najboljših močeh trudi ohraniti
pravniški ceh dovolj vzdržno ekskluziven, da kdaj pa kdaj koga “vržejo” povsem
iz principa.Tam v komisiji med drugim pogosto sedi Miro Senica, gospod, ki je bolj kot po člankih v strokovnih revijah in razvoju slovenskega pravoznanstva znan po svojem absolutističnem obvladovanju pravosodja v času Pahorjevega trojčka. Med mladimi upi, ki želijo prodreti v ta (preveč) prestižen poklic, se šušlja, da prav ta gospod (in še nekateri cehovski kolegi na komisiji), postavljajo neodgovorljiva vprašanja, ko se jim zazdi, da je bilo že preveč uspešnih kandidatov v določenem obdobju. Posledica je da nam bojda
primanjkuje sodnikov, imamo pa na tisoče univerzitetno diplomiranih pravnikov,
ki delajo v raznih nategunskih družbah tipa “pravno svetovanje”, podirajo drva
v gozdovih, praznijo greznice ali še huje delajo v javni upravi, namesto, da bi
jih po hitrem postopku aktivno spustili zraven v proces pravosodja.
Že res da nimajo
izkušenj, a bi jih s prakso pridobili, ravno tako kot nepotistični
priviligiranci, ki na sodiščih delajo danes. Poleg tega si upam trditi, da bi
taisti mladi bili povsem enakopravni, najbrž pa boljši od trenutnih SFRJ-evskih sodnikov, ki delo
opravljajo danes v samostojni Sloveniji, svoje obrti pa so se učili v povsem neprimerljivem času in sistemu. Na tak način je sistem nastavljen tako, da ohranja oligarhični status quo že ustolilenih pravnih strokovnjakov. Le oni imajo dovolj pooblastil, da sploh kaj naredijo v sferi procesnega prava. Če jih je manj bo zmeraj več
povpraševanja kot ponudbe. Tako bodo odvetniki vzdrževali
elitno patino svojega poklica z bizarno visokimi tarifami, namesto, da bi bili postavljeni na raven malce
višjih birokratov, kamor pravzaprav spadajo, sodniki pa polnili svoje predale z
nerešenimi primeri in kazali fundamentalno pomanjkanje pravoznanstveve teorije, ko bodo njihovi kolegi na drugi stopnji vedno znova zavračali njihove
prvostopenjske sodbe. In krog je zaključen. Strokovnjaki tretje veje oblasti so kot nafta. Dobrina, ki je dragocena ne zaradi svoje intrinzične vrednosti, ampak zaradi njenega pomanjkanja. Na zdravje gospod
Kozinc. Na zdravje gospod Senica. Še na mnoga leta.
No comments:
Post a Comment