VLADAVINA PRAVA IN DRUGE LJUDSKE PRIPOVEDKE
Spominjam se debelušnega gospoda z gimnazije, profesorja
zgodovine, ki nam je v navalu filozofske ihte hitel razlagat, da je pravo
pravzaprav nekoristna človeška dejavnost, ker se ga da prirediti in posledično
zlorabiti na tak način, da koristi le sovražnim elementom v družbi. Kot primer je navedel Stalina, možaka, ki je na “legalen” način
pomoril več milijonov ljudi. Nekako sem na globji ravni še zmeraj verjel v
splošno vladavino prava v smislu, kodificiranega etičnega ideala civilizirane
družbe brez katerega bi preveč razmnožena in biološko neuravnotežena čreda vrste
homo sapiens razpadla na oportunistične celice, kaos bi zavladal našim ulicam,
nihče več ne bi bil sposoben legitimno preprečiti tolpi zlobnežev, da sredi
ulice pretepe starejšo občanko.
Kultivacija kodificirane morale, ki so jo postopoma gradili
velikani evropskega prava kot so bili Rousseau, Spinoza, Kant in Grotius,
je vsekakor civilizaciji potrebna človeška dejavnost. Svoboda in enakost
pred zakonom. Enake priložnosti za vse. Sliši se odlično. Zeitgeist
kontinentalnega prava nas je pripeljal do točke, ko pozitivno pravo jemljemo
kot novodobno Biblijo, ki pa je roko na srce res velik napredek v primerjavi s
tem pastirskim bližnjevzodnim tekstom – zdaj vsaj ne poznamo uzakonjega
zasužnjevanja sosednjih narodov.
Ne bom dovolj prevzeten, da bi trdil, kako je Slovenija popoln
mimostrel vladavine prava in posmeh drugega člena naše na hitro napisane
ustave. Kdor misli drugače naj preživi vikend paket v Zimbabweju ali Siriji.
Minimum pravne države obstaja. Nismo si ga priborili sami, niti nam ga niso
priborili partizani, Rudolf Meister ali Ivan Cankar. Sledili smo razvoju
humanistične misli in se prilagajali širšemu toku razvoja paradigme pravičnosti,
v katerega so nas usmerjali večji narodi.
A ta civilizacijski minimum ni dovolj da državo označimo za
“pravno”. Potrebno je nekaj več. Nekaj kar daje tisti občutek, da stvari
zares delujejo. Pomirjen sem, da ne bom oropan,
kamenjan in ubit ampak hkrati si želim zagotovila, da ne bom posiljen s
strani državne birokracije, prikrajšan zaradi neenakomerne razdelitve sredstev
in na sodišču ter pred upravnimi organi obravnavan nič drugače, kot poslanec
državnega zbora ali pa predsednik uprave nacionalnega monopolistista. Skeptik v
slovensko zakonodajo (oz. vsaj našo avtohtono implementacijo kontinentalega
prava pomešano z raznimi okusi post-diktatorske paradigme) sem postal v
devetdesetih. Vsi poznamo drugi člen Ustave Republike Slovenije, a besede so
tako zelo poceni. Kar vprašajte politike. Najvišji dokument države mi je
zagotavljal enakost pred zakonom. plutokracije in drugi priviligiranci pa
naj ne bi bili vredni nič več kot jaz, navaden, z elitami nepovezan smrtnik.
Takole se je zasejalo seme mojega dvoma.
Nekoč so bili certifikati. Bojda si bomo delili premoženje, so
nam govorili. 100 tisoč starih čukov, smo dobili tudi tisti, ki se jugoslavije
spominjamo bolj po neokusnih Kraševih čokoladah in Ledovih kornetih, kot pa zasedanj
Beograjskega parlamenta. Za ta denar bi si lahko kupil novo kolo! Škoda, da so
bili samo papirnati – svetovna eminenca ekonomske znanosti doktor Jože
Mencinger nam je navadnim državljanom že vnaprej povedal, da so le ničvredni
listi papirja. Danes, ko na zadevo gledam z distance in še enkrat berem stare
predpise, sem prepričan, da sta bila Zakon o lastninskem preoblikovanju
podjetij in Sprememba le tega iz leta 1992 namensko napisana tako, da sta
omogočala koncentracijo nekdaj državnega premoženja v rokah izbrane plutokracije,
ki je bila po godu tedanjega političnega mastodonta LDSa in njegovim priveskom.
Vse pod budnim (ali pa malce manj budnim) očesom zadrtega birokrata – in
kasneje kafkovsko metamorforiziranega new-age guruja, za katerim so po njegovi
smrti jokale stare mame. Le ta je v svoji manični obsesiji po oblasti bil
pripravljen prodati tudi interese lastnega naroda, samo da je dosegel
vse-obsegajoč politični konsenz, ki ga je obdržal na oblasti. Kasneje, ko so se
že kazali prvi obrisi vseobsegajoče katastrofe in izrinjanja kapitalskih
manjšin, so nas poučili da je bil namen privatizacije dober, zalomilo pa se je
v praksi, ki je ni bilo mogoče predvideti z danimi analizami. Sam trdim, da so
zakonodajalci točno vedeli, da lastniki certifikatov ne bodo imeli pojma kaj bi
si z njimi počeli in da se bo kapital na koncu koncentriral pri PIDovskih
tajkunih, by-pass podjetjih in Mencingerjevih rdečih direktorjih ter njihovimi
nasledniki, z velikim zaključkom protekcionistične politike nacionalnega
interesa leta 2008, ko so začeli implodirati plenilski menedžerski prevzemi
vpričo svetovne finančne krize. Slovenija in njena tako opevana ustavno
zaščitena sociala, je izgubila milijarde, ki se ne bodo vrnile nikoli. Ne njej,
ne njenim davkoplačevalcem. Pravna država je vso to kalvarijo na tak ali
drugačen način uzakonjevala dve desetletji, dokler ni zmanjkalo denarja. Sodili
bodo Šrotu in Bavčarju, nikoli pa zakonodajalcem, kateri so (namerno?)
ustvarili pogoje, ki so priviligiranim dovoljevale nemoteno plenjenje po nekoč
skupni državni lastnini. Na izpitu je padla zakonodajna oblast.
Sodniki. Svete krave tretje veje oblasti. Preverjajo izključno
en drugega s farsičnimi internimi nadzori. Zunanji nadzori, ki iščejo napake in
pomanjkanje znanja, so zanje nedopusten napad na njihovo neodvisnost in
integriteto sodniškega poklica. Napuh, ki ga znajo pokazati v medijsko odmevnih
primerih, kaže na njihovo absolutno nedotakljivost na ravni viktorianske doktrine “the
king can do no wrong”. Medtem jim gre izredno težko z ust zakaj na
drugi stopnji pade nerazumljivo število sodb, velikokrat tudi zaradi napačne
uporabe materialnega prava in bistvenih kršite v določb pravdnega postopka. Le
dva razloga sta, s katerimi bi lahko interpretiral tak modus operandi
slovenskega pravosodja. Prvi je neznanje/nesposobnost/nepoučenost sodnikov na
prvi stopnji. Drugi je neverjetna zapletenost slovenske procesne in materialne
zakonodaje, ki pušča ogromno možnosti za interpretacijo. Oba razloga ne
pomenita nič dobrega za kredibilnost naše pravno-državniške integritete. Če
drži prva, potem je hudo prizadeta sodna veja oblasti, ki niti nima pravih
vzvodov, da bi takšno situacijo izboljšala (še posebej glede na zanimiv paradoks,
da sodnikov primanjkuje, medtem ko so
mladi progresivni pravniki z inštrumentom pravniškega državnega izpita vsaj
začasno izločeni iz tega poklica), če drži druga, potem imamo očitno
disfukcionalno izvršilno in zakonodajno vejo oblasti, kateri bruhata
nerazumljivo pozitivno pravo, ki je samo po sebi skregano z osnovnim
poslanstvom pravnih predpisov - da naj bodo ti kar se da enostavni,
logični in razumljivi. “Corruptisima re publica plurimae leges” (“v najbolj
koruptivni državi je največ zakonov”), je nekoč zapisal starorimski dramatik
Tercij. Na izpitu sta padli tako sodna kot zakonodajna veja oblasti.“
Vrsto let nazaj sem delal na Generalnem Sekretariatu Republike
Slovenije, kjer sem imel priložnost brati in delno tehnično popravljati
predloge zakonodajnih aktov, ki so v
surovi obliki prišli iz pristojnih resorjev, na njihovi poti do sej Vlade in kasneje
sej Državnega zbora. Ljudje, ki so pisali nekatere od teh zmazkov so vsaj
pravno nepoučeni če ne že funkcionalno nepismeni. Ogromno tekstov se je
pošiljalo nazaj v ponovno obdelavo, ker niso tvorili koherentnega smisla,
večkrat so si členi medsebojno nasprotovali, ali pa je celoten akt ni bil
usklajen s kakšnim drugim, ki ga je pripravilo drugo ministrstvo (učinkovito
medresorsko usklajevanje, je bila nedosegljiva utopija). Prav tako sem se
spraševal zakaj ministrstva zaposlujejo tako ogromno številko ljudi na
odgovornih delovnih mestih sekretarjev, vodij kabinetov, celo ministrov, , ki
pišejo “bil” z u-jem, “ministrstvo” z e-jem, preizkušnja z s-jem in podobne
napake za katere bi učiteljice s cvekom poslale v klop osnovnošolca. Včasih se
je bilo prav surrealistično zavedati, da v bistvu neposredno prisostvujem
delovanju izvršilne veje oblasti. Tisti zadnji ščit parlamentarne demokracije,
preden akt dozori za odločanje na zakonodajni ravni oblasti, pred devetdesetimi
poklicnimi bleferji v Državnem Zboru. Na izpitu je padla še izvršilna veja
oblasti.
A jaz sem upal. Verjel.
Tudi, ko smo povsem v skladu z Zakonom o javnih naročilih kupili
vladnega Falcona, preplačane operacijske mize za Klinični center in celo floto
vozil katerih nemogoča kombinacija opreme in motorja, je več kot očitno
priviligirala enega samega proizvajalca. Dve režimsko priviligirani podjetji
sta skupaj z Ropovo vlado izvedli ndragetovski nateg stoletja z avtomobilskimi
nalepkami, leta kasneje pa iztožili še odškodnino za prekinitev gnile
koruptivne pogodbe. Rušili smo nekatere črne gradnje, druge legalizirali ter
zraven mahali s formalno-pravno povsem legalnimi, moralno pa povsem
bankrotiranimi sklepi upravnih organov o
spremembah namemnosti zemljišč. Zgodili
so se balkanski bojevniki. Še prej smo jih po prstih dobili s strani Evropskega
sodišča za človekove pravice, ki je dala prav gospodu Lukendi, kateremu so naši
preobremenjeni sodniki več kot desetletje odlagali pravično razsodbo, kljub
temu, da so se izrecno držali zakona o pravdnem postopku, kar je nato
sprožilo pravi plaz odškodninskih zahtevkov zaradi sojenja v nerazumnem roku. Spomnim
se, da so državni pravobranilci na seje vlade pošiljali kupe poravnav z na
sodbo predolgo čakajočimi državljani, katerih tedenski seštevek je skoraj po
pravilu presegal 100.000 evrov. Ceno neučinkovitosti sodstva so izstavili
davkoplačevalcu. Nekje vmes so sodniki grozili še s stavko, prepričani, da si
zaslužijo ministrsko plačo.
Več let sem opazoval ta proces dekonstrukcije in še upal, da se
bo nekoč nekaj obrnilo na bolje. Nekoč bodo prišli novi ljudje, z
drugačno energijo, progresivnim, nebirokratskim pogledom na razvoj
kontinentalnega prava. Ljudje, ki bodo postavili integriteto pred iskanjem
luknje, ki jo je tam namenoma pustil zakonodajalec. Taki, ki bodo razumeli, da
neodvisnost tretje veje oblasti, ne sme opravičevati nesposobnosti sodnikov. In
taki, ki bodo račune za preteklost izstavljali tistim, ki so za preteklost tudi
odgovorni.
Nato sem nekaj let nazaj šel na razgovor za službo s
funkcionarjem blizu slovenskega političnega vrha – če to bere se bo gotovo
našel v tekstu. Sredi rutinskih vprašanj, me je vprašal kaj naj bi po
moje počeli pravniki. Naivno sem sem mu odvrnil, da je pravnikova naloga interpretacija
zakonodaje na preprost, vsem razumljiv način, hkrati pa se trudi biti pošten in
iskati ne le legalnost temveč tudi legitimnost, ki bi morala v vsakem dobro
napisanem zakonu biti zajeta v duhu zakonodajalčevega namena. Gospod se je
oholo zasmejal in odvrnil: “Hoho,
to znam tudi sam. Pravniki ste tukaj
zato da iščete luknje v zakonodaji. Vaš osnovni namen je izigravanje prava na
način, ki je še zmeraj dovolj legalen, da se lahko interpretira kot legitimen.”
Potem sem šel domov in nehal verjeti. Američani imajo izvrsten
opis, ko končno ugotoviš, da se ni več vredno boriti: “It’s like shoveling shit against the tide.” Danes sem
diplomirani pravnik, ki se dela v okviru
slovenskega pravosodja ogiba tako krčevito, kot bi se takistega dela v
Sadamovem Iraku, Asadovi Siriji ali pa pogodbenega ubijanja za mehiške
narkokartele. Res je, nismo Zimbabwe. Po ulicah ne strašijo paravojaške milice.
Policija ni tako podkupljiva kot tista v Ciudad Juarezu. A od evropsko
učinkovite uporabe zakonodaje, ki bo vzbujala zaupanje v zahodne civilizacije
vredno vladavino prava, smo oddaljeni
ravno toliko kot leta 1991. Ali pa morda leta 1945?
No comments:
Post a Comment