V soboto je bila Slovenija stara
25 let. Namesto kot gospodična v najbolj mičnih letih, se obnaša kot 74 letna
gospa (se pravi, kot da bi jim imela 46 več!), ki je že tako senilna, da se ne
spomni več zgodb svojih prednikov o tem kako je bila spočeta v grehu in kako se
je tega greha pred 25. leti navidezno rešila.
Govorim seveda o jugonostalgiji,
ki se vsako leto groteskno razbohoti ravno tedaj, ki bi morali biti najbolj
ponosni na to, da imajo naša etnična skupina, jezik in tradicija dom v varnem
zavetju samostojne državne entitete znotraj družine evropskih narodov. Nekaj o
čemer lahko večina etničnih skupin tega sveta le sanja. Namesto ponosa na to
izredno dobrino se ljudje raje spominjajo kako je bilo, ko še nismo imeli
svojega naroda. Ko smo bili le eni izmed južnih Slovanov pod dežnikom
pan-Srbskega avtokratskega združenja kvazi-socialističnih republik. Spominjajo?
Po mojih izkušnjah raje sanjajo. Ko bi morale iz vsakega okna plapolati
slovenske zastave in iz gostinskih lokalov doneti domoljubna pesem, raje
plešemo kolo, nestrpno čakamo na nastope balkanskih glasbenikov in se z
jugoslovansko zastavo v roki iluzorno spominjamo časov, ki jih pravzaprav
nikoli ni bilo. Ko so vsi imeli službo, bili srečni, hodili na morje, se
družili s prijatelji, več časa preživeli z družino in hkrati še na pol zastonj
zgradili hišo ali si vsaj kupili stanovanje v bloku. Vsakega 26. decembra zaprepaden
poslušam in razmišljam, a niso ti ljudje živeli v nekem paralelnem vesolju.
Vesolju, kjer je bila Socialistična Federativna Republika Jugoslavija res balkanska
Nemčija, medtem, ko sem sam živel v neki povsem drugi državi, ki je bila vse
kaj prej kot to.
Tegale se recimo spomnim jaz:
Spomnim se, da sem morje videval
le na razglednicah, vse do leta 1987 in ga nato zopet videl komaj v samostojni
Sloveniji. Pač ni bilo denarja za takšen luksuz, ker se je v družini desetletje
in pol gradila hiša, za katero so šla vsa sredstva. Tisti, kateri so dobili
famozne kredite, ki so jih zaradi hiperinflacije odplačali skoraj zastonj, so
bili po pravilu nekako povezani z kakšnim lokalnim ali državnim telesom, vsak
od njih pa je bil seveda le podaljšek edine dovoljene politične stranke.
Spomnim se severnokorejsko
naravnanega šolskega sistema, kjer so nam učiteljice že od prvega razreda
naprej še preden smo se učili branja in poštevanke v glavo vbijale propagando o
Titu, partiji, socialistični domovini in delovnem ljudstvu. Berilo v prvem razredu se je začelo z »Ivo in Iva
gresta v šolo« in nato kar hitro nadaljevalo z »Mi imamo Tita.« A je primerno sedem-letnike učiti kulta osebnosti človeka, ki je bil odgovoren za več smrti kot
Charles Manson? V socialističnih diktaturah vsekakor. Institucionalizirano
pranje možganov se je nadaljevalo vse do osamosvojitve. Celo le nekaj dni pred
začetkom vojne, nam je tovarišica – ki je še danes zaposlena na isti šoli – z
zanosom pripovedovala, da bi se morali zgledovati po našem vrhovnem komandantu,
ki nam je ukazal, da moramo za vsako ceno ohraniti bratstvo in edinstvo
jugoslovanskih narodov. Le upam lahko, da danes socialistične propagande ne uči
novih generacij.
Spomnim se ko so nas v drugem
razredu sprejeli med (titove) pionirje. Spomnim se kako smo peli militantne
partizanske pesmi in ponavljali besede zvestobe kumrovškemu klavcu, kot kakšen
satanistični kult. Tovarišice so nam v razredih ukazovale naj vstanemo, ko na
Titov rojstni dan po šolskem zvočniku zaigrajo njegovo najljubšo pesem. Nacistična
Nemčija? Severna Koreja? Ne, Slovenija le 3. desetletja nazaj.
Spomnim se ljudi, ki so čakali
več kot leto dni, da so dobili nemarno sestavljene Zastavine avtomobile, ki so
v resnici bili reinkarnirani in cenovno prilagojeni (beri: manj sofisticirani)
FIATovi modeli, ki so jih Italijani zaradi zastarelosti že opustili. Sosed je novega Juga 55, ki ga je naročil in vplačal leta preden ga je dobil. Ko ga je končno prevzel pa je avto bil brez sheme prestav menjalnika na prestavni ročici in z že serijsko zarjavelim dnom prtljažnika. Zahodne
avtomobile so vozili predvsem »gastarbajterji« na dopustu pri sorodnikih. Če ne
bi bilo njih se Volkswagni, Opli, Fordi
in Mercedesi po Sloveniji ne bi vozili vse do osamosvojitve (takrat je bila
popularna tista ponarodela pesmica »Nate
ponosni smo vsi, ker delaš v Nemčiji« ). Tuja vozila – razen tista izza
železne zavese - so bila navadnim
smrtnikom zaradi vrtoglavih uvoznih dajatev nedosegljiva. Tedanji predstavnik
nižjega srednjega razreda Renault 11 je revalorizirano stal 27.570 evrov,
njegov moderni naslednik Megane III leta 2015 stane od 10.990 naprej, se pravi več
kot enkrat manj. Nekako je bilo treba zaščititi plansko proizvedene polizdelke
iz Kraguljevca in jih vsiliti kupcu kot edino realno možnost nakupa.
Spomnim se izletov v Avstrijo, ki
so takrat bili skoraj magični in predstavljali nekakšen začasen pobeg iz sivine
komunističnega obstoja, v nek nov barviti svet izbire, blaginje in kakovosti.
Čeprav si nismo mogli veliko privoščiti, smo tam še zmeraj lahko kupili
ozimnico, ki je bila kljub temu cenejša od tiste v slovenskih trgovinah. Mi
Jugoslovani smo se še posebej zavedali vseh radosti potrošniškega kapitalizma,
ker smo lahko prestopili meje in se na lastne oči prepričali v podhranjenost,
skromnost in dolgoročno nevzdržnost našega sistema, za razliko od držav
Varšavskega pakta, kjer so mislili, da je sivina socialistične uravnilovka pač
edina možnost človeškega obstoja. Spominjam se kilometrskih kolon na Šentilju,
ko so se cele družine južnih Slovanov iz vseh socialističnih republik podale na
romanje v kruti kapitalizem, poln Milk, Kinder jajčkov, kave, pralnih praškov…
vseh stvari, ki jih je v pravičnem samoupravnem socializmu primanjkovalo. Ja,
primanjkovalo jih je! Smešno sploh razmišljati o čem takem, danes v svetu založenih
Sparov , Hoferjev in Lidlov, a ne? V mojem za slovenske razmere kar malce
večjem kraju je bila le ena samopostrežna trgovina, po navadi le z enim ali
dvema vrstama nizkokakovostnih, industrijsko-zapakiranih izdelkov. Nezaslišano
je, da so v državi, ki je bila skozi desetletja deležna milijard neodplačne pomoči
ZDA in Sovjetske Zveze v
določenih časih iz trgovin izginile osnovne dobrine in da smo se nekaj časa celo izmenično vozili na parna in neparna števila registracij, na višku naftne krize. Očitno se take stvari socialističnim državnim
tvorbam pogosto dogaja. Tudi Venezuela je morala ostati brez WC papirja, preden
so se zgodile spremembe.
Spomnim se institucij – šol,
občinskih uradov, zadrug, bank, pošt – ki so vse po vrsti imele obešeno isto
sliko Tita. Spomnim pa se tudi, da je marsikateri državljan tedaj pokazal nanj –
še posebej v okajenem stanju – in zamomljal, da je on kriv, da smo tukaj kjer
smo (in s tem ni hotel deliti komplimentov). V SFRJ ni bilo jugonostalgije.
Nasprotno spomnim se ljudi, ki so se pritoževali. Oh da, zelo so se
pritoževali. Ni denarja. Ni prihodnosti. S službo komaj preživijo. Skoraj do
potankosti ista jamranja, kot jih danes izrekajo delavci v proizvodnji, le da
so bili tedaj neskončno bolj upravičeni do negotovanja (mimogrede po
statističnih podatkih je bila povprečna plača leta 1984 revalorizirano 10-krat
nižja od današnje).
Spomnim se hiperinflacije, ko smo
bili vsi za kratek čas milijonarji, dokler nam ni Markovičev konvertibilni
dinar odrezal nekaj ničel. Zabavno je bilo iti v trgovino in kupiti sladkarije
za več kot milijon dinarjev. Seveda je bilo treba do konca meseca vse zapraviti,
ker je konec meseca plača bila vredna komaj kakšno desetino vrednosti tiste, ki jo
je imela prvega v mesecu. Kot kakšen Zimbabve. Banana republika. Edina možnost
varčevanja je bila nakup deviz, a malo kdo je lahko na stran dal dovolj, da si
je vsak mesec kupil prgišče nemških mark. Tisti, ki so si jih lahko privoščili –
skoraj brez izjeme je v tem primeru šlo za zvest partijski kader – so, ko se je
bližal razpad in začela hiperinflacija z mešetarjenjem z denarnimi valutami
veliko zaslužili. (še en takrat ponarodel verz je bil: »Nemška marka zmeraj skače, če imaš jo živiš čisto drugače.«)
Spomnim se kako se je vsaj
dvakrat na teden reka Dravinja obarvala rdeče in na obrežje naplaknila mrtve
ribe, ko so iz tovarne Konus izlivali kemikalije naravnost v reko, brez
vsakršnih filtrov. Spomnim se ko so v isti tovarni, na enem delovnem mestu,
kjer so delavci brez vsakršne zaščite manipulirali z nevarnimi snovmi, začeli
ljudje en za drugim skrivnostno obolevati za rakom in umirati. Spomnim se, da
se je podobno dogajalo tudi v bistriškem Impolu. Seveda si nihče ni upal tožiti
državno-lastniške družbe. Spomnim se ekološke katastrofe z imenom
Hrastnik-Trbovlje-Zagorje, kjer je industrija kotlino spremenila v večno brezno
smoga in megle, podobno tisti, nad katero se danes zgražamo na posnetkih
onesnaženega Pekinga. Lafarge Cement, ki so ga napadali in še napadajo
okoljevarstveniki v modernih časih, je prava otroška igra proti popolni
imploziji ozračja, ki ga je povzročila nečista, ekološko nenadzirana komunistična
težka industrializacija. Ostali so
grobovi in zamolčane zgodbe, dokler nam zakonodaja EU končno ni prinesla
strožjih okoljevarstvenih standardov.
Spomnim se zanemarjenih,
luknjastih ulic, katerih ni nihče vzdrževal in manko avtocestne infrastrukture.
Kljub manj avtomobilom na cesti, je bilo nesreč in smrtnih žrtev veliko več kot
danes. Spomnim se bivše »ceste rezervirane za motorna vozila« od Maribora do Ljubljane,
po kateri so avtomobili vozili po enem pasu v eno smer in po drugem v drugo,
brez fizične razmejitve pasov, čeprav je dejansko veljala za avtocesto in je
bilo treba tam plačevati cestnino. Takšna pot je trajala okoli 3 ure in bila
smrtno nevarna za udeležence v prometu. Vsak drugi teden so časopisi poročali o
novem tragičnem čelnem trčenju pri veliki hitrosti, kjer je kot po pravilu
umrlo večje število ljudi. Tako hudo je bilo, da so ta odsek poimenovali »cesta
smrti«. Seveda se kljub neprekinjeni reki tujih posojil in prijateljskih hladnovojnih
ameriških in sovjetskih donacij nikoli ni našlo dovolj denarja, da bi se
zgradil avtocestni križ čez Slovenijo.
Spomnim se, da so bili jeziki
vseh republik na papirju enakopravni, pa vendarle so govorci srbohrvaščine
zmeraj govorili striktno srbohrvaško, tudi če so živeli v Sloveniji, medtem ko
so se Slovenci zmeraj prilagajali in na izletih po drugih republikah trudili
uporabljati srbohrvaščino, prav tako pa so srbohrvaško govorili tudi z drugimi
v Sloveniji živečimi Jugoslovani. No to tradicijo tudi v samostojnosti podložno
nadaljujemo.
Rekli boste, da so so zgoraj omenjeni
spomini le kup trivialnih utrinkov enega
samega otroka, ki mu takrat pač marsikaj ni bilo po godu. Pa ni le to. Ta gnev,
ki sem ga nosil s sabo, sem čutil tudi v drugih. Videl sem ga v njihovem
obnašanju in slišal v njihovih besedah. Čeprav še nisem bil odrasel, sem
instinktivno vedel, da nisem svoboden. Da nekaj ni prav. Da je tam zunaj svet,
ki nam ga nekdo tukaj ne želi nakloniti. Čutil sem, da v Slovencih nekaj vre,
čeprav takrat v otroški naivnosti nisem vedel kaj to je. Šele kasneje, ko sem
listal skozi zgodovino sem se zavedel kako pomemben čas je to bil za naš narod.
Edina narodna enotnost, ki smo jo kadarkoli dosegli brez tiranske prisile, je
bila tista, ki je leta 1990 rekla DA evro-atlantskim integracijam, prostotržni
ekonomiji in svobodi.
Hudo mi je, ko danes določene
skupine mojih sodržavljanov blatijo ta velikanski uspeh našega naroda s
ponovnimi aspiracijami po neki novi (v resnici pa povsem anarholevičarsko
stari) Jugoslaviji. Ne počutim se v redu, ko mahajo z zastavami z rdečo zvezdo
na sredini, pa plakati s podobo Tita in drugih nasilnih revolucionarjev, ki so
ugrabili slovenski narod in ga skozi 46 let umiranja na obroke reducirali iz povprečne
evropske entitete na raven balkanske podpovprečnosti. Ti ljudje, ki so ne le
zasužnjili in zastrupili narodno zavest, ampak zraven še roparsko nacionalizirali
podjetja, z večstoletno tradicijo slovenskega znanja, si takega poklona na
zaslužijo. In to bi bilo vsem jasno, če bi v Sloveniji vladal Hayekov princip kapitalizma.
Takrat bi bile družbe in banke v zasebnih rokah, ljudje pa bi dobili službe na
podlagi meritokracije. Bančne luknje, korporativni škandali in nesposobnost
upravljanja bi se morda še zmeraj dogajali, a ne na plečih davkoplačevalcev. Političnih
kadrovskih rošad ne bi bilo več, ker bi
podjetja bila v zasebni lasti. Manj bi bilo državnega intervencionizma, davčna
zakonodaja pa bi bila bolj stabilna, kar bi privabilo več uspešnih, privatno
sponzoriranih projektov, ki bi prinesli več delovnih mest in manj ljudi na
ulicah oblečenih v majico s podobo Che Guevare in plakati z napisi »Neoliberalizem
ubija.«
Najbolj tragično je, da so tisti,
ki so leta 1990 stali na kongresnem trgu z upanjem na boljšo prihodnost želeli
točno to. Želeli so si nazaj tja kamor so zmeraj spadali – v evropsko družino
razvitih, visokotehnoloških držav in stran od pansrbskega socialističnega umiranja
na obroke. Takrat smo ideološko, kasneje pa tudi politično izbrali pomlad in
zavrnili pro-jugoslovanske napore Kučana in njegovih sopotnikov v Stranki
Demokratične Prenove, kot uradni naslednici diktatorske komunistične partije.
To da so le ti po osamosvojitvi hitro subverzivno prevzeli oblast je pač drugi
akt tragedije slovenskega naroda, katerega izvirni greh je manko lustracije. Manko
lustracije je rodil pajdaški kapitalizem, ki je državi odvzel dobršni del
začetnega zagona. Jugonostalgija pa je
otrok odpora proti pajdaškemu kapitalizmu, ne pa kapitalizmu na splošno (razen
pri tistih, ki ne vedo kaj pravi kapitalizem sploh je). Torej ljudje so
jugonostalgični zaradi tega, ker jih moti to kam jih je pripeljal jugoslovanski
način izvajanja prostotržnega kapitalizma. Kot mačka, ki lovi svoj rep.
A kljub temu – ne glede na to kaj se je
kasneje dogajalo z Demosom in Peterletovo vlado - je bila volja slovenskega
ljudstva 26.12.1990 kristalno jasna. Bila je desna, bila je proevropska in bila
je proti silam kontinuitete, ki so na vsak način želele ohraniti socialistično balkansko
unijo narodov. 26.12.1990 tako ne obeležuje le dan samostojnosti in enotnosti,
ampak dan svobode. Tega pa nam noben jugonostalgični politični aktivist ne more
odvzeti. Naša dolžnost je, da se še naprej borimo za tisto državo, ki jo je naš
narod pričakoval leta 1990. Tako, ki bo svobodo postavila pred socialistično
uravnilovko enakosti. Kot je dejal Milton Friedman: civilizacije, ki preferirajo
enakost pred svobodo ne bodo dobile ne enega ne drugega. Civilizacije, ki preferirajo
svobodo pred enakostjo, pa bodo slej kot prej deležne obojega.
Mitja, želim ti veeeeliko sreče in osebnega zadovoljstva v novem letu. Tvoje misli naj ostanejo tako jasne, odločne in prodorne....le večkrat jih deli z nami :-)
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBeda od človeka in od bloga!
ReplyDeleteTi si pa res živel v drugem svetu ...
ReplyDeletePridružujem se tvojem mnenju od A do Ž. Točno tako je bilo in je. Tisti, ki pljuvajo po napisanem, pač nosijo majico "Cheja". Anarhistični, maloumni, nerazgledani rdeči tovariši, katerih moto je živeti na račun drugih. (Borut)
ReplyDeletePa ti moraš biti star 60 let,da bi lahko "Spomnim se severnokorejsko naravnanega šolskega sistema, kjer so nam učiteljice že od prvega razreda naprej še preden smo se učili branja in poštevanke v glavo vbijale propagando o Titu, partiji, socialistični domovini in delovnem ljudstvu."
ReplyDeleteNe nabijaj neumnosti prosim,sploh če nisi nič od tega kar pišeš doživel, ampak si slišal govorit druge, sploh tiste, ki so v stari YU prav lepo uživali,
zdaj pa pljuvajo čez vse.
...kljub nekaterim negativnim komentarjem, te moram zelo lepo pohvaliti, tisti kateri so se rodili z zlato dudico pac ne morejo razumeti povprecnega Slovenca kateri se je rodil v sedemdesetih letih
ReplyDelete