Ta sestavek sem se
odločil napisat potem, ko sem opazil, da so nekateri izrazili presenečenje, ko
si je časnik, za katerega sicer velja, da je pod vplivom struktur Foruma 21
drznil pisat o predstavniku slovenske leve tranzicije - enemu od arhetipskih nečakov iz ozadja.
Opisal bom svoje izkušnje z dvema medijema, ki sem ju imel priložnost bolj
intimno spoznati, brez da bi omenjal kakšna imena, saj moj namen ni nikogar
užaliti ali razkrivati modus operandi njihovega delovanja.
Vidim, da so ljudje prepričani,
da se vsa uredniška politika dobesedno snuje nekje v murgeljskem bunkerju, kjer
se poleg Kučana, Zemljariča, Šešoka, Toša, Jankovića in izbranih profesorjev iz
Fakulete za družbene vede sredi okrogle mize bohoti oltar Moše Pijadi, Josipu
Brozu, Edvardu Kardelju in Karlu Marksu. Tudi sam v svoji tviteraški retoriki
velikokrat omenim, da so mediji pod murgeljskih vplivom. Seveda s tem ne
mislim, da Milan Kučan s policijo zvestih rdečih džihadistov obiskuje
uredništva in izprašuje novinarje o čem bodo pisali v jutrišnjem dnevnem časopisu.
Tega mu niti ni treba. Levičarstvo slovenskih medijev je dejstvo. A ne zmeraj institucionalizirano ali prisilno. Velikokrat je prostovoljno. Zakaj je temu tako v nadaljevanju.
Kot rečeno, sem imel
priložnost spoznati dve uredništvi dveh povsem različnih tiskanih publikacij.
Eno sem spoznal bolj podrobno, drugo bolj površinsko. Čeprav povsem različna
časopisa, sem izluščil pomenljiv skupni imenovalec: v vsakem uredništvu delujejo
ljudje različnih pogledov, ki pišejo različne članke. Ja, časopisi so ljudje. V
obeh deluje nekaj fanatičnih anarholevičarjev, kateri so pripravljeni prirejat,
pozabljat, lagat, podtikat in izumljat. Povsem normalno v državi, kateri se je
zgodila zgodovinska nesreča komunistične revolucije. Še bolj v taki
dvomilijonski, kjer pisočo elito že po inerciji sestavljajo bivši zvesti
partijci in njihovi otroci. Na drugi strani pa je še več takih, ki so povsem
sredinski in sovražijo oba politična spektra, a se vendarle morda bolj nagibajo
k svetemu gralu slovenske levičarske misli v temah kot so brezplačno šolstvo,
študentska prehrana, zdravstvo, veliki javni projekti ipd. V enaki manjšini kot
anarholevičarji so tisti, ki so povsem po Friedmanu usmerjeni desno in si ne
želijo državnega vmešavanja v zasebno življenje državljanov.
Glede na to, da se je
politika zelo polarizirala pri vprašanju beguncev, je bilo izredno preprosto ugotoviti kateri izmed
članov uredništva je bil zvest kateri opciji, v tistem manj strokovnem, a bolj
uspešnem od obeh časnikov, ki sem ju spoznal – tam, kjer pišejo največ o tem
kateri možak je pijan zabodel soseda z razbito steklenico viljamovke. Nekdo mi je ukazal naj pišem o tem kako so
begunci razgrajali v Calaisu. Drug je želel, da pišem o zborovanju Pegide v Dresdnu,
kjer so pretepli dva migranta. Razlika v subtilnih željah je bila pomenljiva. A
konec koncev je skoraj zmeraj vsako posredno uredniško politiko, premagala
želja po klikih. Sirec vlomil v slaščičarno? To bodo kliki, objavimo! Slovenska
policija tepe migrante? Kliki! LaToya si jo je obrila? Še več klikov! In tako je prav - vsaj v tem časopisu, ki je hkrati isti, ki je objavil stričevsko zgodbo iz uvoda tega sestavka, je delovala prostotržna logika, brez da bi jih nadlegovali "lastniki", ki pa na drugi strani sicer povsem očitno obvladujejo matični dnevni časopis iste medijske hiše..
Dejansko
v divjem vzdušju vedno svežih novic prevlada biznis in trženje
oglaševalskega prostora pred politiko. In priznam, da v mojem kratkem bivanju
tam ni nikoli prišel kdo iz neo-socialističnega časnika nadstropje višje kateri
si nas je lastil in mi ukazal, da česa ne smem objaviti. Tudi kaviar socialisti
najbrž živijo v resničnem svetu prostotržne ekonomije in zlate gosi, kot je bil
časnik za katerega sem pisal pač nočejo zaklati. Za širjenje svoje ideologije
imajo najbrž dovolj svoj trdo delovni dnevni časopis, ki je veliko bolj
politično pozicioniran. Čeprav ne izključujem dejstva, da bi me kdo pocukal za
rokav, če bi pisal kaj preveč spornega za katerega od vodilnih, a osebno tega ne
verjamem.
Bolj sem bil razočaran
pri prvem – tistem bolj strokovnem - časniku, katerega sem imel kar nekaj časa
nazaj priložnost spoznati od znotraj. Ja seveda so ljudje, ki strastno
sovražijo Janšo, pa taki, ki ne prenesejo Bratuškove. Eni, ki imajo skoraj
osebno zamero proti Bavčarju ali Jankoviću in drugi, ki bi dali vse, da bi
videli pogrom Cerarja. Dovolj je anarholevičarskih političnih aktivistov, ki
sovražijo zahod, neoliberalizem in slovensko desnico ( tisti, ki so
paradoksalno zaljubljeni v citiranje putinovega trobila Russia Today –
citiranje le tega je nekakšen lakmusov papir slovenskega levičarstva). A to me
ni pretirano motilo. Bolj sem bil presenečn da - glede na to da so strokovno
usmerjen časnik - tako obupno hlastajo za senzacionalizmom na svojih dnevnih
sestankih, ki izgledajo nekako tako kot ritual izganjanja hudiča.
Pričakoval
sem več svobode in manj siljenja v brezvezne kalupe zaradi katerih njihovi
novinarji pišejo tako, kot da bi cel časopis napisal en sam novinar. Sovražil
sem njihov kretenski priročnik, ki je dajal kretenske napotke o tem kako naj se
pišejo članki, ki jih bodo bojda bolj brani, če se kretenskim napotkom sledi
(tistemu priročniku sem dal ime: »Kako biti dolgočasni Slovenec in umirati na
obroke.«) Čeprav znotraj uredništva ni politične konsistentnosti, je vsekakor
konsistentnost kar se tiče vsiljevanja načina pisanja. Povsem po socialistični
uravnilovki. Seveda se med takimi najde tudi nekaj zelo dobrih novinarjev in
piscev na splošno, tako da vse tudi ni tako katastrofalno slabo. Za tiste mi je
žal, ker so v pohabljeni sferi slovenskih medijev prisiljeni pisat za
pol-normalne časnike, čeprav vedo, da še zmeraj ne ustrezajo svetovnim
standardom kakovosti.
Silili so me le v to,
da pišem članke, ki bodo dosegli raven njihove uniformirane dolgočasnosti (kar
s sabo prinese vse že zdavnaj prežvečene teme, predvidljivo terminologijo,
mehanični način sestavljanja brezveznih naslovov podkrepljenih z še bolj
brezveznimi fotošopi). Teme, ki sem jih izbral in potem z veliko gledanostjo
objavil v drugih publikacijah, jih niso zanimale, zato, ker bojda njih berejo
mesarji in vodovodarji, ki rabijo praktične nasvete. Sam sem bil bolj mnenja,
da si mesarji in vodovodarji lahko davčne osnove ali abecedo depozitnega
varčevanja raje preberejo na FURSU in depoziti.com.
A moram priznati, da tudi
pri drugem strokovnejšem časniku nikoli nisem bil siljen v pisanje politično
pristranskih člankov. Morda bi bil slej kot prej v kaj prisiljen če bi ostal
dlje (mislim, da predvsem kar se tiče določenih cestno-upravljalskih tem). Zamerim
jim torej predvsem tipično slovensko rodost, ki hkrati z naravnim gonom po
senzacionalizmu skupaj skuhata zame nevzdržen kompot idej, ki glede na
statistike branosti ni nevzdržen le meni. Ja tudi tu je bilo, kot sem že omenil
nekaj ultra-levičarskih F571 aktivistov, ki niso marali, če sem kdaj napisal,
da je h kitajskemu razvoju, ki je iz revščine potegnil 500 milijonov ljudi
odločno pomagal zahodni kapitalizem (raje so hoteli izpostavljati izkoriščanje,
nemogoče pogoje dela in vse druge semoličizme našega časa). Vseeno pa znotraj
časnika nisem videl, da bi kdo koga silil v neko specifično politično držo.
Levičarji so pisali svoje članke, desničarji svoje. Večina na zmerni sredini z
rahlim odnašanjem giroskopa na levo, je pač pisalo nevtralno. Povsem enako kot
v drugem – bolj zabavnem uredništvu.
Takrat sem spoznal,
da je medijski prostor veliko bolj subtilen kot ga slikajo nekateri. Čeprav je
brez dvoma na splošno nemarno levičarsko usmerjen, ga kot takega naredijo
ljudje, ki ga ustvarjajo. Stvar na
katero ljudje pogosto pozabijo je ta , da časopis ni samostojna entiteta, s
skupno fronto nazorov. Časopisi so ljudje in ljudje smo kot mavrica. Vsak s svojim
čisto posebnim pogledom na svet, vsak že po naravi predispozicioniran k nagibu določenim ideologijam. Sreča, ki jo imajo slovenski levičarji je ta,
da vsaka družba, katero doleti tragedija socializma rabi dve do tri generacije,
da se ideološko prečisti, kot je v raziskavi socialističnih avtokracij pokazala
ameriška študija.
Kar je logično. Rdeča revolucija je klala drugače misleče
intelektualce, podjetnike, meščansko filozofsko avantgardo, sposobne bogate
kmete… vse tiste dele družbe iz katerih zahodna civilizacija črpa svoj vir
volivcev sredinske desnice. Tisti, ki so ostali, so bili podvrženi dobrim
štirim desetletjem sistematičnega pranja možganov, ki ni bilo nič manj skrajno
kot tisto v Severni Koreji, kateremu se danes smejimo. Ljudje, ki danes
delujejo v medijih so bili še Titovi pionirji (tisti mlajši pa imajo še očete
in babice, ki jim z nostalgijo pravijo o teh zlatih časih zlagane blaginje).
Prostotržni kapitalizem je njihov sovražnik, pot do blaginje pa vodi skozi
vijugasto pot visoke javne porabe, javnih služb in davkoplačevalskega
sponzoriranja socialnega miru. Ko jim potem še jugonostalgični profesorji na
družboslovnih faksih dodatno podkrepijo zaupanje v debelo državo in popolno
državno regulacijo trgov, potem nadzora stricev iz ozadja sploh ne potrebujejo
več. Vsak časnik bo imel že po inerciji svoj delež skrajno levičarskih piscev.
Nikar me ne razumite
narobe – prepričan sem, da politično usmerjena uredniška politika obstaja.
Vsakemu otroku je jasno, da so glavni trije dnevni časopisi v državi smešno
pristranski do levice. Gotovo je del zgodbe tudi refleksija kadrovske politike
(nekoga, ki se ne strinja o tem, da bo moral pisat hvalospeve II. tiru pač ne
vzamejo v službo), drugi del pa se vrši za vrati lastnika medija (uredniki so
pri tem le posredniki). Seveda ne vem zagotovo – nobenega od treh nisem videl
od znotraj, sem pa se jih včasih v trenutkih mazohizma prisil prelistat. Kdor
ne vidi očitne politične pripadnosti je slep ali pa se spreneveda. A ti trije
najpomembnejši so pač pod strogim nadzorom lastnikov, ki so vsi tako ali
drugače povezani s tranzicijsko levico in njenimi kapitalskimi mrežami. Poleg
teh treh obstaja le še eden tednik, s skrajno levičarsko pripadnostjo, katerega
pa kljub imenu berejo bolj starejši kot pa mlajši. Drugi so nekje vmes. Nekje
med zdravorazumskimi ljudmi na sredini, katerim pač ni mar do politike, pa do
obvezne kvote levičarjev.
Potem je tukaj še internet,
ki je povsem spremenil pravila igre. Danes lahko že vsak bankrotiran kolumnist reče
abrakadabra ter pričara svoj spletni portal. Že tako komplicirana mavrica mnenj
tako postane še bolj konfuzna, ko se ti manjši eksoti na že tako dokaj
eksotičnem dvo-milijonskem trgu borijo biti slišani.
Ali torej obstajajo
strici iz ozadja, ki nadzorujejo medije? Gotovo. A so se očitno zadovoljili s
tremi dominantnimi vsakodnevniki, največjo komercialno in še nacionalno
televizijo – pa še v teh so svetle izjeme novinarjev, ki odstopajo iz povprečja.
Večinske medije so pridobili na dobri stari način, ki ga je izumil
Goebbels: s tem, da so preko
tranzicijskih gospodarskih omrežij pokupili ali podkupili družbe lastnice
medijskih hiš.
A v vsej sivini drugih medijev, ki dejansko niso defacto
politično obremenjeni imajo prav tako svoje predstavnike. Pomaga jim inercija
komunistične tradicije na slovenskem, ki je pohabila tri generacije Slovencev.
Ta deluje v njihovo korist tudi v medijih, ki niso stavili na nobenega konja na
dirki političnih strank. Preden se bodo končno rodile generacije, ki bodo
dovolj oddaljene od jugoslovanske tragedije, bodo izvirni strici že zdavnaj
spali zaslužen večni pokoj pravičnih. Trenutne generacije neodvisne Slovenije
še niso tiste, ki bi orale ledino svežih misli. Zato obstaja neka iluzija, da
pravzaprav celotno medijsko pokrajino vodijo kar strici sami. Ni jim treba. V
njihovo prid še zmeraj deluje izdaja slovenskega naroda stara 71 let.
Zmeden članek nevreden daljšega komentarja.
ReplyDeleteVzemimo primer.
V pokrajini (izmišljen) Landiji med vojno ubijejo tri četrtine moških. Struktura moških in žensk je na videz trajno porušena.
V resnici pa to ne drži.
1) Vsako novo rojstvo po naravnem principu 1:1 zmanjšuje odstotek neravnovesja.
2) k slednjemu pomaga tudi nadpovprečen priliv moških od drugod.
Te zakonitosti veljajo tudi v primeru, če bi pristali na avtorjevo tezo, da je leta 1990 v Sloveniji imela večina Slovencev "oprane možgane".
Po šestindvajsetih letih je domnevna leva "opranost" brez dvoma izginila.
Glavna opranost, ki jo vidim je potrošniško kapitalistična!
Malo več znanja sociologije pa vendarle moral imeti, če se lotevaš takšnih tem, spoštovani avtor!
Spol je eno, prenašanje vzorcev obnašanja na naslednje generacije pa je nekaj čisto drugega, spoštovani Rado.
ReplyDeletePoznate eksperiment z opicami? V kletko so zaprli 5 opic, na steber pa obesili banane. Ko se je opica začela vzpenjati po banano, so vse opice poškropili z močnim curkom mrzle vode. To so počeli tako dolgo, da se opcie niso več vzenjale do banan. Potem so vzeli eno opico ven in notri dali drugo, ki ni bila natrenirana z vodnimi curki. Seveda je opica začela plezat na steber po banane, vendar so jo ostale opice potegnile nazaj na tla, da ne bi dobile mrzlega curka vode. In nova opica se je vdala v usodo. Eno za drugo so zamenjali vse opice. Vendar pa tudi potem, ko ni biloo nobene originalne opice več, opice niso plezale po banano, ker je ta vzorec postal del njihove kulture.
Slovenija je zbirka takšnih levih "opic". Potrebna bo res huda katastrofa, da se bomo otresli teh totalitarnih usedlin.